Technologický pokrok je nezastaviteľný. Virtuálny svet, v ktorom by sa ľudia mohli stretávať, sa stále viac stáva realitou. To si všíma aj mnoho spoločností, ktoré v takom globálnom prepojení vidia veľké príležitosti. Investori sa tiež stále viac začínajú zaujímať o metaverse akcie.
V tomto článku sa zoznámime s tým, čo je to metaversia. Prezradíme vám aj tipy na akcie metaverse, ktoré by mohli z virtuálneho sveta profitovať.
Čo je metaverse?
Mnoho z vás sa s týmto výrazom v poslednej dobe určite stretlo najmä v spojitosti so spoločnosťou Facebook, ktorá sa premenovala na Meta Platforms. Záujem o virtuálny svet metaverse ale rastie aj medzi ďalšími firmami, ktoré sa snažia využiť túto príležitosť a prilákať investorov.
V roku 2020 bol metaverse spomenutý vo štvrťročných správach iba 7-krát, ale počas roku 2021 to bolo už viac ako 100-krát. Obrovský skok nastal najmä počas 4. štvrťroku 2021 s nárastom o 135 %.
Metaverse sa tak stáva pojmom, ktorý začína medzi investormi a firmami silne rezonovať. Ruka v ruke s metaverse sa tiež často hovorí o virtuálnej realite (VR), rozšírenej realite (AR) a umelej inteligencii (AI). A samozrejme aj o programoch, hrách a príslušenstve, ktoré s tým súvisia.
Čo je to metaversia? Existuje mnoho interpretácií tohto pojmu. V princípe ide o virtuálny svet, kde dochádza k interakcii používateľov. Obvykle za využitia 3D prostredia, ktoré je dostupné napríklad cez VR headsety. Metaverse tak prináša nový priestor a spôsob, ako spolu ľudia môžu komunikovať.
Už v 90. rokoch vyvíjali herné spoločnosti virtuálne prostredie, ktoré si používatelia mohli čiastočne sami upravovať. Napríklad Google experimentoval s virtuálnymi svetom v podobe Google Lively. V roku 2015 spoločnosť však zastavila projekt Google Glass, pretože záujem o produkt sa ukázal byť nízky.
Vývoj metaverse
Technologické spoločnosti v posledných desaťročiach niekoľkokrát investovali do VR a AR, ale často bez úspechu. Bolo to čiastočne spôsobené nedostatkom zaujímavých aplikácií pre spotrebiteľov, ale aj nedostačujúcim hardvérom. Okolo roku 2012 sa o pozornosť prihlásili VR okuliare Oculus Rift. Jednalo sa o jeden z prvých VR headsetov na hranie videohier. O dva roky neskôr túto spoločnosť kúpil Facebook za 2 miliardy USD.
Od tej chvíle sa prebudila aj pozornosť herných vývojárov. Sony oznámilo Project Morpheus, VR headset pre Playstation 4. Napriek rýchlemu vývoju ale záujem o tieto technológie zatiaľ trochu zaostával za očakávaniami. To mohlo byť do určitej miery spôsobené nízkou kvalitou ponúkaných headsetov a okuliarov. Tu je požiadavka na rýchle čipy a taktiež dlhú životnosť batérie.
Od roku 2019 sa zdá, že trh dozrieva. Okuliare pre virtuálnu realitu Oculus Quest získali veľkú pozornosť. V skutočnosti sa tento VR headset od spoločnosti Facebook vypredal na mnohých miestach a vygeneroval počas prvých dvoch týždňov predaja veľké zisky.
Na konci roka 2020 Facebook predstavil Oculus Quest 2. Nástupca prvého VR headsetu zaznamenal prevažne pozitívne reakcie a do konca roku 2021 spoločnosť predala viac ako 10 miliónov kusov. K dnešnému dňu tak používatelia utratili viac ako 1 miliardu USD za tieto produkty a príslušenstvo.
Meta (Facebook) tiež aktuálne pracuje na novom špičkovom headsete pre virtuálnu realitu, ktorý by sa mal objaviť niekedy v roku 2022. Ďalej postupuje aj projekt Nazare. Ide o okuliare, ktoré by mali používateľom ponúkať aj možnosti rozšírenej reality. Microsoft v súčasnej dobe predáva headset s názvom HoloLens. Okuliare pre virtuálnu realitu chystá aj Apple.
Chcete získať zadarmo tipy na zaujímavé akcie?
Odoberajte pravidelný týždenný akciový newsletter Breakout Trader. Každý týždeň tip na obchodovanie štyroch svetových akcií.
Chceli by ste obchodovať na burze? Otvorte si účet prostredníctvom online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opcie, futures alebo investujte do ETF. A to všetko v rámci jedného investičného účtu. Zistite viac na: Online broker LYNX