Vodíkové akcie v roku 2020 prudko vzrástli. V uplynulých dvoch rokoch boli vodíkové akcie populárne, čo sa prejavilo v obrovskej volatilite cien.
V tomto článku sa budeme zaoberať investovaním do vodíkových akcií. Najprv sa venujeme konceptu jazdy na vodík a preberieme najnovšie novinky a trendy.
Pohon na vodík môže byť atraktívnou alternatívou k batériovým elektromobilom. Investícia do vodíkových akcií tak môže byť zaujímavá pre investorov, ktorí veria v udržateľnú budúcnosť.
Investície do vodíka
Väčšina spoločností v tomto odvetví je stále vo fáze budovania alebo výskumu a nesie straty kvôli vysokým nákladom na výskum a vývoj. Z dlhodobého hľadiska by sa však tieto náklady snáď mali vrátiť. Najmä odvetvia ťažkej železničnej, nákladnej, námornej a priemyselnej dopravy ponúkajú v nasledujúcich rokoch miliardový potenciál pre technológiu palivových článkov.
Podľa spoločnosti Markets and Markets sa očakáva, že celosvetový trh s palivovými článkami vzrastie z 2,9 miliardy USD v roku 2022 na 9,1 miliardy USD v roku 2027. Rastúci dopyt po čistej výrobe energie s nižšími alebo žiadnymi emisiami je hlavným dôvodom, ktorý bude hnacou silou rastu trhu. Vlády budú navyše pravdepodobne stále častejšie zavádzať zákony a predpisy na zníženie emisií skleníkových plynov. To by malo v blízkej budúcnosti podporiť dopyt po palivových článkoch.
Elektromobily a nevýhody používaných batérií
Elektromobily sú v médiách často oslavované ako najlepšie riešenie ekologických problémov. Prekážkou však môžu byť batérie, ktoré sú na to potrebné. Kľúčovým prvkom pre batérie a akumulátory je totiž kombinácia kobaltu a lítia, tzv. oxid líthno-kobaltnatý. Tieto suroviny sú nielen vzácne, ale aj veľmi znečisťujúce.
Dve tretiny kobaltu predávaného po celom svete pochádzajú z Konga, kde sa však Amnesty International stretla s detskou prácou a silným znečistením životného prostredia. Miestni ľudia pracujú v otrasných podmienkach v nebezpečných baniach. Vzhľadom na vysoký dopyt po batériách prudko vzrástol dopyt po surovinách, ako je nikel, kobalt a lítium. V dôsledku toho ceny týchto surovín prudko vzrástli. To prinútilo napríklad spoločnosť Tesla prejsť na lacnejšie batérie z lítia, železa a fosfátu.
Kritici navyše poukazujú na nízku energetickú hustotu. Batérie sú ťažké, a preto sú vhodné najmä na relatívne krátke vzdialenosti. Napríklad rôzne modely Tesla prejdú približne 380 až 500 km. Iné, lacnejšie modely značky Volkswagen napríklad neprekročia 340 km. Nabíjanie tiež trvá oveľa dlhšie ako tankovanie. Napriek tomu, že v súčasnej dobe je v Českej republike k dispozícii už väčšie množstvo dobíjacích miest, neplatí to všade. Nízka hustota energie tiež znižuje vhodnosť batériových vozidiel na prepravu ťažkých predmetov. Vďaka tomu sú elektromobily vhodné najmä na kratšie cesty s cestujúcimi, kedy je čas na dobitie batérie. Rýchlonabíjacie stanice, ktoré sa snažia tento problém vyriešiť, dnes nájdete na stále väčšom počte miest.
Vodík ako “čistejšia” alternatíva?
Automobil na vodík je v skutočnosti aj elektromobil, ale na pohon elektromotora používa vodík. Je dôležité spomenúť, že vodík nie je zdrojom energie, ale jej nosičom, rovnako ako batéria. Vodík sa však musí najprv vyrobiť z vody a energie. Na to je potrebné, aby sa oddelil kyslík a vodík. Pri chemickej reakcii sa uvoľňuje energia vo forme elektriny. Túto energiu je možné skladovať po neobmedzenú dobu, a to ako v plynnej, tak v kvapalnej forme. Jedinými zvyškovými produktmi sú vodná para a teplo.
Na jeho výrobu je však potrebná aj energia. Na tento účel sa väčšinou používa zemný plyn. Dá sa teda povedať, že ani pohon na vodík nie je CO2 neutrálny. Tento vodík sa preto označuje ako „sivý“ vodík. Vodík je však udržateľný (zelený vodík) iba vtedy, ak sa na jeho výrobu používa aj udržateľne vyrábaná elektrina, napríklad veterná alebo solárna energia.
Proces výroby vodíka a jeho použitie ako paliva v automobile je však podľa niektorých odborníkov neefektívny, pretože sa pri ňom stráca veľké množstvo energie. Niektorí odborníci sa preto domnievajú, že „zelený“ vodík predstavuje alternatívu iba pre dopravu na kratšie vzdialenosti (napr. autobusy). Pre ťažkú prepravu na dlhšie vzdialenosti je totiž dojazd batérií nedostatočný. Elektrický pohon sa zatiaľ zdá byť efektívnejší, lacnejší a dostupnejší.
Krátke tankovanie, väčší dojazd a menšie batérie
Veľkou výhodou vozidiel s palivovými článkami je, že vodík môže nahradiť vysoko znečisťujúce fosílne palivá. Zníženie emisií CO2 je okrem iného jedným z hlavných cieľov na zlepšenie kvality ovzdušia. Vodík má takmer trikrát vyššiu energetickú hustotu ako benzín. Preto je možné prejsť dlhé vzdialenosti cez 600 km, používať menšie batérie a natankovať za tri minúty. Na prejdenie vzdialenosti 100 km je potrebných približne 1 kg vodíka, takže na jedno natankovanie je potrebných iba 5-6 kg vodíka ako paliva.
Veľkým problémom je však počet čerpacích staníc. V súčasnej dobe existuje len veľmi málo čerpacích staníc, kde je možné natankovať vodík. Okrem toho je zatiaľ veľmi málo vodíkových automobilov, takže dopyt po vodíkových čerpacích staniciach je tiež malý. Investície vlád alebo iných zúčastnených strán sú preto nevyhnutné na dosiahnutie ďalšieho prelomu. Pred niekoľkými rokmi predstavila nemecká vláda vodíkovú stratégiu. Zdá sa, že táto krajina stojí na čele vodíkovej revolúcie v Európe, a preto sú vodíkové akcie u našich západných susedov nesmierne obľúbené.
Japonsko, Južná Kórea a Čína už do tejto technológie investovali miliardy. Nemecko sa ich snaží dohnať investíciami vo výške 9 miliárd EUR. Ambíciou zeme je stať sa svetovým lídrom v používaní zeleného vodíka ako nosiča energie.
Nevýhody vodíka: Katalyzátory a čerpacie stanice
Ďalšie nevýhody vodíkovej technológie spočívajú predovšetkým vo vysokej cene katalyzátorov na báze platiny a paládia. Cena oboch surovín v posledných rokoch prudko vzrástla. Riziko spočíva v tom, že s vyšším dopytom sa ceny týchto relatívne vzácnych surovín ďalej zvýšia.
Najnovší vývoj v automobilovom priemysle
Vďaka obrovskému technologickému pokroku sa vodíkové autá začínajú stávať alternatívou k iným spôsobom dopravy. Hyundai Nexo a Toyota Mirai sú dobrými príkladmi. Do vodíkových automobilov sa teraz vrhajú aj ďalší výrobcovia, napríklad Ford, BMW, Daimler a Volkswagen. Renault už predstavil dodávky Kangoo a Master na vodíkový pohon.
Spoločnosť BMW nedávno uviedla, že od roku 2025 začne vo veľkom predávať vodíkové autá. Tieto vozidlá vyvinula spoločne s Toyotou. Čoskoro sa začne v malom meradle vyrábať iX5, elektromobil s palivovým článkom.
Trh s automobilmi na vodík rastie v Ázii rýchlejšie
Vo východnej Ázii sú oveľa rýchlejšie / najprv, hlavne v Japonsku, kde je už 160 miest na tankovanie vodíka. Do roku 2025 by sa mal ich počet zdvojnásobiť na 320 a do konca tohto storočia by malo byť v krajine k dispozícii 1000 staníc. Japonská Toyota je tiež jedným z najväčších výrobcov vodíkových automobilov. Na cestách už jazdí viac ako 10 000 vozidiel Toyota Mirai na vodíkový pohon.
Zaujímavý vývoj prebieha aj v Južnej Kórei: tamojšia vláda chce do roku 2022 vybudovať sieť 310 vodíkových čerpacích staníc a do roku 2040 1200 staníc. V súčasnej dobe sa v Južnej Kórei údajne vyrobilo už 6,2 milióna vodíkových automobilov, z ktorých viac ako polovica je určená na vývoz. Na realizáciu týchto plánov vláda vynakladá miliardy. Príjemným bonusom je skutočnosť, že vodík je vedľajším produktom niektorých veľkých juhokórejských priemyselných tovární, z ktorých možno teraz takmer 2 milióny ton ročne využiť pre palivové články.
Juhokórejská automobilka Hyundai začala skutočnú vodíkovú ofenzívu a oznámila, že investuje 6 miliárd EUR do výrobných kapacít systémov palivových článkov, aby mohla do roku 2030 postupne vyrábať až 700 000 vozidiel.
Vodíkové akcie: Aktuálny prehľad a vývoj cien
V nižšie uvedenej tabuľke nájdete zoznam desiatich akcií vodíka a ich aktuálny vývoj ceny. Ďalej sa budeme podrobnejšie zaoberať tromi z nich.
Meno spoločnosti | Symbol | Mena | Tržná kapitalizácia | Zatváracia cena predchádzajúceho dňa | 1D | 1W | 6M | 1Y |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PowerCell Sweden | PCELL | EUR | 0,16 | 3,15 | -0,44 % | 0,45 % | 22,94 % | -23,43 % |
Nel Asa | NEL | EUR | 0,50 | 0,30 | -3,83 % | -3,17 % | -37,60 % | -56,16 % |
Ballard Power | BLDP | USD | 0,40 | 1,35 | -1,48 % | 4,72 % | -56,68 % | -63,26 % |
Cummins | CMI | USD | 49,64 | 364,02 | -0,59 % | -1,22 % | 26,72 % | 61,43 % |
Plug Power | PLUG | USD | 1,75 | 1,99 | -3,52 % | -2,54 % | -40,92 % | -50,39 % |
Air Liquide | AI | EUR | 91,88 | 158,64 | 0,38 % | -1,13 % | -5,76 % | 2,79 % |
1. Akcie Plug Power (PLUG)
Americká spoločnosť Plug Power je pravdepodobne najznámejšou akciou medzi investormi do vodíkových technológií. Táto spoločnosť o sebe tvrdí, že je lídrom v odbore vodíkových palivových článkov. Spoločnosť Plug Power nasadila už viac ako 50 000 systémov palivových článkov pre priemysel mobility. Okrem toho je firma najväčším odberateľom kvapalného vodíka. Vybudovali tiež vodíkovú diaľnicu po celej Severnej Amerike.
Plug Power ponúka koncovým zákazníkom významnú pridanú hodnotu, vrátane významných ekologických výhod, zvýšenie efektívnosti, rýchleho doplňovania paliva a nižších prevádzkových nákladov. Medzi zákazníkov spoločnosti patria Amazon, BMW, The Southern Company, Carrefour a Walmart. Spoločnosť teraz využíva svoje znalosti a skúsenosti na rýchlu expanziu na ďalšie kľúčové trhy, vrátane cestných vozidiel s nulovými emisiami, robotiky a dátových centier.
Ocenenie akcií Plug Power (PLUG)
Príjmy spoločnosti Plug Power solídne rastú. V roku 2019 dosiahol obrat 230 miliónov USD av roku 2021 502 miliónov USD. Veľkým problémom sú však vysoké náklady a záporné marže. Analytici očakávajú kladnú EBITDA vo výške 47,4 milióna USD od roku 2023. Očakáva sa, že čistá strata bude predstavovať 260 miliónov USD.
Rýchly rast príjmov sa zdá byť zaujímavý, ale vysoké straty vytvárajú tlak na obchodný model. Spoločnosť čelí vyšším nákladom na vodík a vodíkové molekuly v súvislosti s historicky vysokými cenami plynu. Spoločnosť Plug dúfa, že do druhej polovice roku 2023 zníži náklady na molekuly o viac ako 50 %.
Plug Power je jednou z najväčších a najsilnejších vodíkových spoločností. Investori by si však mali byť vedomí vysokých rizík. V roku 2021 mala spoločnosť záporný voľný peňažný tok vo výške 551 miliónov USD. Spoločnosť má stále iba 2,9 miliardy USD v hotovosti a likvidných aktívach. Spoločnosť Plug Power preto možno bude musieť v budúcnosti znovu získať hotovosť.
Chcete získať zadarmo tipy na zaujímavé akcie?
Odoberajte pravidelný týždenný akciový newsletter Breakout Trader. Každý týždeň tip na obchodovanie štyroch svetových akcií.
Ktoré akcie hlavných indexov v poslednom čase najviac vzrástli a ktoré klesli? Aké sú najlepšie akcie v roku 2024? Ktoré cenné papiere dosiahli za posledných 5 rokov najlepšiu výkonnosť a ktoré naopak zaznamenali prepad? Spoznajte najlepšie a najhoršie akcie podľa ich cien pri týchto indexoch: DAX, MDAX, Euro Stoxx 50, Dow Jones, Nasdaq 100.