Investovanie do leteckých spoločností je veľmi populárne už niekoľko desaťročí. Spoločnosti Air France a American Airlines priťahujú pozornosť investorov a špekulantov. Počas pandémie koronaviru sa ceny akcií leteckých spoločností kvôli prísnym obmedzeniam cestovania prepadli. V súčasnej dobe sa odvetvie zápasí s vysokými cenami pohonných hmôt, čo sťažuje oživenie. V tomto článku sa venujeme najnovšiemu vývoju. Tiež sa s vami podelíme o najlepšie letecké akcie.
Investovanie do akcií leteckých spoločností
Letecký priemysel je z historického hľadiska trhom, do ktorého je ťažké investovať. Warren Buffett sa dlhé roky tomuto odvetviu vyhýbal (nakoniec investoval do štyroch najväčších amerických leteckých spoločností). Letecké spoločnosti podnikajú v ošemetnej oblasti. Jedná sa o kapitálovo veľmi náročné odvetvie a konkurencia je silná. Väčšina leteckých spoločností je stratová a toto odvetvie má dlhú históriu bankrotov.
Odvetvie leteckej dopravy má mnoho charakteristických rysov oligopolu, keď výrobok alebo službu ponúka iba niekoľko veľkých dodávateľov. Na celom svete je registrovaných viac ako 5 000 leteckých spoločností, z ktorých približne 2 300 sídli v Spojených štátoch. Približne desiatka leteckých spoločností však zabezpečuje približne 50 % všetkých príjmov.
V rámci oligopolnej formy trhu je konkurencia veľmi silná. O podiel na trhu súťaží niekoľko veľkých poskytovateľov. Ale rozlíšiť medzi nimi je veľmi ťažké. Lietadlo vás dopraví z bodu A do bodu B, takže výsledok je v konečnom dôsledku u každej leteckej spoločnosti rovnaký. Poskytovatelia si preto budú neustále konkurovať, aby sa odlíšili. V leteckom priemysle sa tak deje predovšetkým na základe ceny, ale aj napríklad vďaka lepším letovým časom a používaním najnovších lietadiel.
Letecký priemysel v Spojených štátoch
V USA dominujú leteckému priemyslu iba štyri veľké spoločnosti. American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines prevádzkujú až 80 % vnútroštátnych letov. Mnoho menších leteckých spoločností sa preto v posledných rokoch zlúčilo, aby vôbec prežili. Odvetvie zápasí s nedostatkom pilotov a rastúcimi nákladmi. Nedostatok personálu napríklad zvyšuje mzdové náklady, čo spôsobuje problémy najmä menším leteckým spoločnostiam. Zrušenie letov stoja tieto letecké spoločnosti ešte viac peňazí. Okrem toho stále viac letísk zápasí s nedostatkom gatov na letisku. Väčšina gatov na veľkých letiskách je už obsadená „veľkou štvorkou“, čo menším leteckým spoločnostiam sťažuje možnosť konkurovať im.
Veľká štvorka z USA je často ziskovejšia ako ostatné letecké spoločnosti. Fúzie, akvizície a medzinárodná spolupráca priniesli týmto spoločnostiam obrovské úspory. Tieto spoločnosti prevádzkujú oveľa viac letov ako ich konkurenti. Prevádzkujú aj mnoho ziskových diaľkových letov. Veľký počet vnútroštátnych letov je však aj zaujímavým zdrojom príjmov. Okrem toho sú americké letecké spoločnosti v ťažkých dobách oveľa rýchlejšie a štedrejšie podporované americkou vládou. Počas koronavírovej krízy dostalo niekoľko amerických leteckých spoločností miliardovú podporu.
Vysoká cena ropy je pre letectvo výzvou
Letecká doprava sa ešte ani nevrátila na úroveň z obdobia pred koronavírusom a už sa v tomto odvetví objavujú nové problémy. Cena ropy sa kvôli jej nedostatku a vojne na Ukrajine vyšplhala na najvyššiu úroveň od roku 2014. Náklady na pohonné hmoty obvykle tvoria približne 30-40 % prevádzkových nákladov. Letecké spoločnosti sa preto stretávajú s vyššími nákladmi na pohonné hmoty a sú nútené ich prenášať na zákazníkov. Niektoré spoločnosti už v reakcii na vysokú cenu ropy zvýšili ceny leteniek o desiatky percent. Vzhľadom na to, že sa ľudia po dlhom lockdowne tešia na dovolenku, vyššie ceny zatiaľ nebránia v rezervácii leteniek.
Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu (IATA) očakáva, že väčšina leteckých spoločností ukončí rok so stratou. Je zarážajúce, že spoločnosti United Airlines, American Airlines a Delta Air Lines sa proti vyšším cenám ropy nijako nepoistili. Delta síce vlastní ropnú rafinériu, ale aj tak sa bude musieť vysporiadať s vyššími nákladmi na pohonné hmoty. Pri štvrťročných údajoch v apríli však veľká štvorka prezentovala pozitívny výhľad. Vzhľadom na obrovský dopyt očakávajú, že tento rok budú opäť ziskové.
Niektoré európske spoločnosti, ako napríklad Air France KLM, sa čiastočne kryli. Francúzsko-holandská letecká spoločnosť bude v druhom štvrťroku platiť maximálne 90 USD za barel. IAG, Cathay Pacific, Lufthansa a Easyjet sa tiež (čiastočne) zaistili zaisťovacími zmluvami. Napriek tomu sa zdá, že ziskovosť pre mnoho európskych leteckých spoločností nie je v tomto roku dosiahnuteľná.
Letecké akcie sú vysoko cyklické
Akcie leteckej dopravy možno považovať za vysoko cyklický sektor. U cyklických spoločností pozorujeme prudké výkyvy obratu a zisku, ktoré sú silne závislé od hospodárskeho cyklu. Cyklické akcie môžu v ťažkých dobách dramaticky klesať, takže najmä načasovanie je pre ziskovú investíciu kľúčové. Ľudia majú tendenciu lietať viac, keď sa ekonomike darí, av dobe poklesu im na dovolenku zostáva menej peňazí. Koronavírus ukázal, ako ťažko je toto odvetvie zasiahnuté v čase krízy.
Zdá sa však, že koniec pandémie korony je na dohľad. Očakáva sa, že v priebehu roku 2022 sa letecký priemysel vráti k relatívne normálnemu letovému poriadku. Po dvoch rokoch obmedzenia cestovania sa mnoho ľudí túži pozrieť niekam na dovolenku do cudzej krajiny. Navyše sa zdá, že letecké spoločnosti sú schopné zvýšiť ceny leteniek, aby kompenzovali zvýšené ceny ropy.
Chcete získať zadarmo tipy na zaujímavé akcie?
Odoberajte pravidelný týždenný akciový newsletter Breakout Trader. Každý týždeň tip na obchodovanie štyroch svetových akcií.
Potom obchodujte s akciami prostredníctvom LYNX. Ako renomovaný online broker vám umožníme obchodovať s akciami priamo na domácich burzách. Viac informácií o online brokerovi LYNX nájdete tu.